30062
Książka
W koszyku
(Engram)
Spis treści: Wstęp. Rozdział 1. Teoretyczne wprowadzenie w zagadnienie stresu. 1.1. Stres zły i stres dobry; 1.2. Dawne i współczesne rozumienie stresu; 1.3. Stres, sytuacja trudna, frustracja; 1.4. Sposoby definiowania stresu; 1.5. Źródła stresu; 1.6. Neurofizjologiczne podłoże rekcji stresowej; 1.7. Odporność na stres; 1.8. Sposoby przezwyciężania stresu. Rozdział 2. Stres szkolny dzieci i młodzieży. 2.1. Stres szkolny i jego źródła; 2.2. Symptomy uczniowskiego stresu; 2.3. Rodzaje uczniowskiego stresu; 2.4. Stres szkolny w świetle dotychczasowych badań. Rozdział 3. Rola nauczyciela w tworzeniu warunków chroniących uczniów przed nadmiernym stresem. 3.1. Oczekiwania wobec nauczyciela w świetle psychologii humanistycznej; 3.2. Rola kompetencji nauczyciela w tworzeniu przyjaznego klimatu pracy z dziećmi; 3.3. Wspieranie motywacji uczniów do nauki drogą do konstruktywnego stresu. Rozdział 4. Założenia metodologiczne własnych badań. 4.1. Przedmiot badań i cele badań; 4.2. Problemy badawcze; 4.3. Zmienne i wskaźniki; 4.4. Metody, techniki i narzędzia badawcze; 4.5. Organizacja i przebieg badań. Rozdział 5. Stres edukacyjny gimnazjalistów. 5.1. Ogólny poziom stresu gimnazjalistów; 5.2. Kategorie czynników stresogennych w subiektywnej ocenie gimnazjalistów; 5.3. Czynniki stresogenne związane z przebiegiem przyswajania wiedzy; 5.4. Czynniki stresogenne związane z grupą rówieśniczą; 5.5. Czynniki związane z zagrożeniem poczucia bezpieczeństwa; 5.6. Stres związany z oddziaływaniem rodziców i nauczycieli. Spis treści cd.: Rozdział 6. Podobieństwa i różnice w subiektywnej ocenie stresorów edukacyjnych uczniów na różnych poziomach kształcenia. 6.1. Porównanie ogólnego poziomu stresu na trzech poziomach kształcenia; 6.2. Kategorie czynników stresogennych z uwzględnieniem subiektywnych ocen uczniów szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych; 6.2.1. Przeciążenie jako źródło uczniowskiego stresu; 6.2.2. Trudności edukacyjne i brak wiary w skuteczność podejmowanych działań; 6.2.3. Nauczyciel jako źródło stresu w subiektywnym odbiorze uczniów; 6.2.4. Zazdrość w relacjach interpersonalnych jako źródło stresu; 6.2.5. Relacje interpersonalne i klimat psychospołeczny grupy rówieśniczej; 6.2.6. Zagrożenie poczucia bezpieczeństwa w percepcji badanej młodzieży; 6.2.7. Stres wynikający z atmosfery życia rodzinnego i relacji interpersonalnych rodzic-dziecko. Rozdział 7. Szkoła jako czynnik stresogenny na tle innych zdarzeń życiowych. Rozdział 8. Konsekwencje stresu i sposoby radzenia sobie ze stresem. Wnioski praktyczne. 8.1. Reakcje uczniów na stres edukacyjny; 8.2. Sposoby radzenia sobie ze stresem; 8.3. Podsumowanie wyników badań; 8.4. Praktyczne wnioski. Zapobieganie skutkom stresu edukacyjnego. Zakończenie. Dla nauczycieli różnych typów szkół i placówek edukacyjnych, nadzoru pedagogicznego, kandydatów do zawodu nauczyciela, studentów kierunków pedagogicznych oraz rodziców.
Status dostępności:
Filia Ostrów
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. OW 40341 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. s. 221-228.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej